Kritik mot uthyrning av isbrytare
Sveriges redarförening riktar skarp kritik mot Sjöfartsverket för att man hyrt ut sin största isbrytare för en forskningsexpedition samtidigt som det är högsäsong i svenska farvatten.
Under förra vintern var isläget besvärligt och åtskilliga fartyg fastnade i isen, framför allt i Östersjön. I år har isbrytarsäsongen startat ovanligt tidigt, och sjöfartens branschorganisation Sveriges redareförening är kritisk till att Sjöfartsverket skickat sin största isbrytare Oden till Antarktis. Enligt föreningens vd Håkan Friberg betyder det att man riskerar säkerheten till sjöss:
”Sverige är beroende av sjöfarten, så att inte kunna säkerställa våra farleder och hålla dem farbara, det tycker vi är allvarligt”, säger han till Ekot.
Oden är en kombinerad eskortisbrytare och forskningsfartyg. Fartyget är utrustat med avancerad vetenskaplig utrustning och har varje vinter sedan 2006/07 chartrats av amerikanska National Science Foundation, NSF, för att bryta isränna till den amerikanska forskningsstationen McMurdo på Rosshavet i Antarktis. Under resorna genomför internationella forskare marina forskningsprojekt, med Oden som plattform.
Uthyrningen ger Sjöfartsverket en intäkt på uppemot 20 miljoner kronor, uppger Ekot. De pengarna kan användas till att vid behov hyra in andra isbrytare, säger verkets rederichef Tomas Årnell till radion:
”Jag bedömer att det inte får några konsekvenser för tillfället. Vi har Oden i vår flotta och kan ta hem henne om så skulle behövas. Och totalt sett har vi det antal isbrytarresurser som krävs för en normal vinter.”
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.