Kritik mot miljön
Arbetsmiljöverket har inspekterat 109 av Postens arbetsplatser och kräver nu omfattande förbättringar av arbetsmiljön och skyddsorganisationen.
Granskningen gäller framför allt brevbärarnas och kassapersonalens arbetssituation. Brevbärarna har svårt att använda rätt arbetsställning och rörelser vid sortering, och reklamutdelningen blir allt tyngre. För kassapersonalen i Svensk Kassaservice har arbetsuppgifterna blivit monotona och utarmade, dessutom är man ofta ensam på arbetsplatsen.
Trots att kassaservicen funnits sedan början av 2002 finns ingen skyddsorganisation uppbyggd, endast ett huvudskyddsombud för de 2 500 anställda.
Mer allmänt påpekar Arbetsmiljöverket att Posten behöver bättre utbildning om och mer systematik i arbetsmiljöarbetet. Sjukfrånvaron är hög: 28 dagar om året i genomsnitt, sjukpensionerade borträknade.
Fackligt är de flesta brevbärare med i Seko, medan kassapersonalen oftast är medlemmar i ST. Kassapersonalen måste få möjlighet att byta mellan olika arbetsuppgifter, understryker Kjell Strömbäck, ordförande i ST-Post.
–Vi vill ha ett närmande mellan Postcenter och kassaservicen, dock utan att man återgår till de gamla postkontoren, säger han. Gör man det på rätt sätt kan man få till stånd en arbetsrotation.
Postens nya ledning förstår bättre än den tidigare vikten av arbetsmiljöfrågorna, anser Kjell Strömbäck. Hur den visar sig i praktiken kommer man att se vid uppbyggnaden av den nya organisationen för huvudkontoret.
–Om neddragningarna leder till att personalen måste arbeta kvällar och helger har man misslyckats med att införa en god arbetsmiljö, åtminstone inom huvudkontoret.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.