Kritik mot Arbetsförmedlingen
Det finns stora brister i Arbetsförmedlingens hantering av handlingsplaner och aktivitetsrapporter för långtidsarbetslösa, enligt en rapport från Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF.
IAF har granskat ärenden som hanterats under 2020 hos Arbetsförmedlingen. Granskningen visar att myndigheten brister i arbetet med handlingsplaner och aktivitetsrapporter. Störst brister finns enligt IAF i hanteringen av handlingsplaner och aktivitetsrapporter för dem som är långtidsarbetslösa.
IAF har särskilt granskat arbetet med individuella handlingsplaner och aktivitetsrapporter för sådana arbetssökande som har arbetslöshetsersättning och för programdeltagare med aktivitetsstöd eller utvecklingsersättning. Resultaten visar på övergripande brister på vissa områden. Många gånger är de arbetsmarknadspolitiska bedömningarna inaktuella och ofullständiga. Arbetsförmedlingen brister också i att löpande planera in aktuella aktiviteter för de arbetssökande.
När det gäller de arbetssökandes aktivitetsrapporter granskas inte alla aktivitetsrapporter tillräckligt skyndsamt, påpekar IAF. Arbetsförmedlingen brister också i att underrätta när det kan antas att den arbetssökande inte lever upp reglernas krav.
Enligt rapporten är bristerna generellt något större när det gäller arbetssökande som varit inskrivna vid Arbetsförmedlingen i mer än tolv månader, det vill säga de som är långtidsarbetslösa.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.