Kritik för brister i uppföljningen
Konkurrensverket kritiserar Arbetsförmedlingens uppföljning av leverantörer och valfrihetssystem. I en rapport skriver de att företag som inte lever upp till kraven kan få konkurrensfördelar av den bristande uppföljningen.
Konkurrensverket har granskat Arbetsförmedlingens upphandling och uppföljning av de egna valfrihetssystemen. Rapporten visar att Arbetsförmedlingen inte ens vet hur många klagomål som kommit in på lokal nivå. Det innebär att det inte finns någon heltäckande bild av antalet klagomål i de olika valfrihetssystemen, konstaterar Konkurrensverket.
”Vår rapport visar att Arbetsförmedlingen har rutiner för uppföljning, men att dessa inte har följts i tillräcklig utsträckning”, skriver Konkurrensverkets generaldirektör Dan Sjöblom i ett pressmeddelande.
Under 2012 hade Arbetsförmedlingen avtal med 767 olika leverantörer inom valfrihetssystemen och betalade ut närmare 462 miljoner kronor i ersättning till dessa företag.
”En otillräcklig uppföljning kan leda till att de kvalitetskrav som avtalats inte följs upp. Det kan i sin tur innebära en konkurrensfördel för företag som inte lever upp till kraven”, säger Dan Sjöblom.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.