Krav på bättre medborgarservice
Staten måste komma igång att utveckla medborgarservicen i full skala och i hela landet. Det skriver Sveriges kommuner och landsting, SKL, i ett yttrande till regeringen.
SKL, samarbetsorganet SmåKom för mindre kommuner och Hela Sverige har skrivit ett gemensamt yttrande över den statliga utredningen ”Utveckling av lokal service i samverkan”.
”Alla medborgare måste garanteras möjlighet att erhålla god service från ett brett utbud, oavsett om man bor på landsbygden eller i storstad, eller oberoende av inkomst eller andra förutsättningar”, säger SKLs ordförande Anders Knape i ett pressmeddelande.
SKL, SmåKom och Hela Sverige ska leva menar att sex punkter är centrala för att uppnå god service i hela landet:
- Den offentliga servicen måste vara styrd av medborgarbehov
- En utvecklad medborgarservice kräver verksamhetsintegration
- Bredband med hög kapacitet är en förutsättning för väl fungerande service
- Centralt styrorgan bör ge starkt folkligt inflytande
- Minst ett servicecentrum i vardera av 290 kommuner
- Kompletterande servicepunkter som uppväger små orters utsatthet
”Dessa sex frågor är strategiskt viktiga för utvecklingen av offentlig service i hela landet. Vi har stora förväntningar att regeringen kommer att ta till sig utredningens och våra synpunkter”, säger Anders Knape.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.