Kraftiga magnetfält i SJs dubbeldäckare
Magnetfälten i de nya dubbeldäckarna oroar tågpersonalen på SJ. De anställda exponeras för betydligt starkare fält än i andra tåg. För passagerarna kan det handla om väldigt höga värden.
Professor Kjell Hansson Mild vid Arbetslivsinstitutet i Umeå har på uppdrag av huvudskyddsombudet vid SJ granskat de mätningar som gjorts på de nya X40-tågen. Socialstyrelsen har satt ett medelgränsvärde för långtidsexponering på 0,4 mikrotesla. Mätningarna visar att lokförare på X40 kan utsättas för betydligt högre exponering. I vissa situationer kan den vara 4,9 gånger högre än gränsvärdet. Men gränsvärdet är bara en rekommendation.
I tågets passagerarutrymmen har man konstaterat magnetfält på hundratals mikrotesla.
Enligt Kjell Hansson Mild är de mätningar som gjorts undermåliga men oroväckande:
–Värdena i sig är höga och man skulle behöva göra en bättre mätning.
Kjell Hansson Mild anser att SSI, Statens Strålskyddsinstitut, bör få i uppdrag att genomföra mer noggranna mätningar för att utvärdera de resultat som pekar på mycket höga värden i passagerarutrymmena.
–Det finns en oro för magnetfält bland åkandepersonalen på SJ, konstaterar Tommy Jakobsson, ST inom spårtrafiken.
Han efterlyser mer information från arbetsgivaren:
–Jag tycker det är synd att inte SJ tar in oberoende experter och på ett lättfattligt sätt informerar personalen om vad som gäller när det handlar om magnetfält. Som skyddsombud vet jag ju inte mer än vad jag kan läsa i massmedia, säger Tommy Jakobsson.
Också i de nya pendeltågen X60 har man mätt upp magnetfält över gränsvärdet.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.