Kontroll av tandvårdsstöd full med hål
Försäkringskassans kontroll av tandvårdsstödet är undermåligt. Det innebär stora risker för felaktiga utbetalningar anser Inspektionen för socialförsäkringen, ISF.
Försäkringskassan har inte prioriterat arbetet med att förhindra överutnyttjande av tandvårdsstödet, konstaterar ISF i en rapport.
Vissa tandläkare kontrolleras omotiverat ofta, samtidigt som alltför många inte kontrolleras alls. När kassan upptäcker att fel har begåtts leder det mycket sällan till någon sanktion. Risken för felaktiga utbetalningar till tandläkarna måste därför uppmärksammas, menar ISF i en granskning av kontrollen av tandvårdsstödet.
Det statliga tandvårdsstödet infördes 2008, och i stort sett all handläggning sker automatiskt. Personalresurserna läggs i stället på kontroller i efterhand. Tidsbrist och införandet av ett nytt IT-system gjorde att Försäkringskassan från början fokuserade på att kunna betala ut pengarna i tid, och inte på en effektiv kontroll.
Tre och ett halvt år senare finns fortfarande brister i kontrollen. Drygt 100 000 patientbesök kontrolleras varje år för att säkra att rätt ersättning betalats ut. Ändå har myndigheten ingen egentlig kunskap om hur vanligt det är med felaktiga utbetalningar. Kontrollen kostar tre gånger så mycket som summan av de återkrav de leder till.
ISF konstaterar att det finns en rad brister med Försäkringskassans rutiner för kontroll.
Myndigheten kan inte uttala sig om hur vanligt det är att tandläkare faktiskt får för hög ersättning. Enligt Försäkringskassans uppskattning för år 2010 kan felaktiga utbetalningar för tandvårdsstödet motsvara mellan 5 och 25 procent av de sammanlagda utbetalningarna på fem miljarder kronor årligen.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.