Könsstereotypa skildringar i medier styr bilden av chefer
Män ”tar sig genom eldstormen” medan kvinnor ”lägger pussel”. Näringslivets chefer skildras med könsstereotyper i medierna, visar en studie från Handelshögskolan vid Örebro universitet.
Manliga chefer beskrivs som resultatorienterade och objektiva, medan kvinnliga chefer framstår som mjuka och beroende av andra. Det var en tydlig tendens när studenterna Hanna Gottfridsson och Sandra Raanaes granskade 20 chefsintervjuer i tidningarna Dagens industri och Affärsvärlden 2014-2015 för en magisteruppsats.
De undersökte sådant som ordval, metaforer, meningsbyggnad och vilka frågor cheferna fick. De manliga chefernas metaforer handlar exempelvis om vapen, sport, fordon och teknik. Det framställs som jägare och aktiva chefer: ”De slaktar oss men vi går upp varje morgon och fortsätter”. Männen får även prata ostört om företaget, och de privata frågorna gäller fritidsintressen, bil och båt.
De kvinnliga cheferna får betydligt fler frågor om äktenskap, barn och balansen mellan arbetsliv och familj. Metaforerna är ofta passiva, till exempel som väderfenomen: de ”står i stormens öga” eller ”har vind i seglen”. Kvinnorna görs också i högre grad än männen ansvariga för olika händelser i deras företag.
Uppsatsen fördjupades till en studie under ledning av forskaren Magnus Hansson. Han säger att det som överraskade var hur könsskillnaderna tar över i det vardagliga språket.
– Journalisterna som skrev artiklarna skulle säkert säga att de är för jämställdhet, men under ytan finns andra och djupt rotade strukturella mönster. Språket blir kulturbärare.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.