Konduktörerna ersätts av biljettstolpar
Arriva permanentar försöket med biljettstolpar och säger upp 60 konduktörer på Nockebybanan och Tvärbanan i Stockholm. »Många är chockade och ledsna«, säger ST-företrädaren Elias Hedlund.
I snart ett år har Stockholms läns landsting drivit ett projekt med konduktörslösa spårvagnar på Nockebybanan och Tvärbanan, som körs av tågbolaget Arriva. Under försökstiden har resenärerna fått läsa av sin biljett mot en stolpe.
Från början var drygt 100 konduktörer berörda, men nu har flera gått i pension eller fått andra jobb. De resterande 60 har haft andra arbetsuppgifter under projekttiden.
– Vi har hoppats få vara kvar, annars hade vi ju inte fortsatt. Det handlar ju inte bara om biljetter utan också om en säker och trygg resa och service, säger Elias Hedlund, som möter upp på Alviks station, knutpunkt för Tvärbanan och Nockebybanan.
Men nu är hoppet ute. Alla konduktörer är varslade och uppsagda.
– Många är över 55 år och har jobbat i spårtrafiken hela sitt yrkesliv.
ST-medlemmen Karolina Lindström har varit anställd i snart åtta år. Liksom Elias Hedlund och flera andra har hon sett sig om efter ett nytt jobb och fått det.
– Men jag trivdes bra och är väldigt ledsen för alla andras skull, säger hon.
Elizabeth Björklund, även hon ST-medlem, kommer hastande över den grusiga perrongen. Hon har också trivts så bra att hon jobbat kvar, trots att hon snart är 67 år.
Vare sig hon, Elias Hedlund eller Karolina Lindström tycker att Arriva skött processen särskilt bra. Men skulden lägger de på politikerna.
– Jag blir så frustrerad när de pratar om enkla jobb. Det här är ett jättebra så kallat enkelt jobb. Vi är väldigt många nationaliteter som jobbar och har en fantastisk sammanhållning. Men så gör man så här och tar bort en hel yrkeskår. Det är upprörande, säger Elizabeth Björklund.
I slutet av april kom beskedet att de skulle bli uppsagda och när Publikt träffar dem är det en dag kvar tills de blir arbetsbefriade, 4 maj.
– Det var en chock för många att det gick så snabbt. Vi har ju fått fylla i semesterlistor. Många hade nog räknat med att få jobba över sommaren i alla fall, säger Elias Hedlund.
Uppsägningstiden varierar från fyra månader och uppåt. Företaget har erbjudit medarbetarna att skola om sig till exempelvis buss-, lok- eller spårvagnsförare.
– Men det är väldigt hårda hälsokrav och lämplighetskrav, så många kommer nog inte att klara det, säger Elias Hedlund.
De som inte klarar kraven kan få stöd av Trygghetsrådet, som stöttar uppsagda i privat sektor.
Alla tre säger att de har känt stort stöd från resenärerna under den här tiden.
– De vet att vi gör så mycket mer än kontrollerar biljetter, saker som en stolpe inte kan göra. Vi hjälper passagerare ombord, förklarar biljettsystemet och skapar trygghet, säger Elias Hedlund.
Systemet med biljettstolpar ska även införas på Roslagsbanan, Lidingöbanan och Saltsjöbanan senare i år eller nästa år. Men om det innebär att all personal ombord på tåget utom lokföraren försvinner är än så länge oklart.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.