Kompetensutveckling eftersatt under pandemin
Ökade möjligheter till kompetensutveckling under pandemin utnyttjas dåligt. Det visar en undersökning som Kantar Sifo genomfört på Arbetsförmedlingens uppdrag.
Korttidspermitteringarna under pandemin har gett de svenskar som har en anställning en unik chans att utveckla sin kompetens, konstaterar Arbetsförmedlingen i ett pressmeddelande. Pandemin har dessutom påskyndat digitaliseringen och visat på behovet av ökad kunskap om digitala arbetssätt. Men den undersökning som myndigheten låtit Kantar Sifo genomföra visar att den tid som svenskarna lägger på kompetensutveckling är i stort sett oförändrad. Färre både erbjuds och efterfrågar kompetensutveckling.
Det senaste året har antalet personer som erbjudits kompetensutveckling av arbetsgivaren minskat med 4 procentenheter till 52 procent. De som själva bett om kompetensutveckling har minskat med 5 procentenheter till 40 procent. Den tid som personer i arbete lagt på kompetensutveckling har bara ökat med 0,1 timme till 4,3 timmar per månad. Varannan av dem som blev tillfrågade i undersökningen uppger att de har upplevt bristande digitala kunskaper, antingen på jobbet eller i vardagslivet.
”Fler skulle behöva ta chansen att fortbilda sig. I och med digitaliseringen förändras de kunskaper som krävs. Alla behöver ha digitala grundkunskaper men yrken förändras också till sitt innehåll när verktygen blir digitala. Omvandlingen på arbetsmarknaden går snabbare till följd av krisen och alla jobb som försvunnit kommer inte tillbaka. Det innebär att fler behöver ställa om”, kommenterar Arbetsförmedlingens analyschef Annika Sundén beslutet i pressmeddelandet.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.