Klart med nytt lokalt avtal på Pågatågen

SPÅRTRAFIKEN2020-11-30

ST och Arriva har kommit överens om ett nytt lokalt kollektivavtal på Pågatågen. För de flesta medarbetare innebär avtalet inga större förändringar, men de som anställts under de senaste åren kommer att få bättre villkor än tidigare.

Det var i slutet av förra veckan som ST och Arriva till slut kunde komma överens om ett nytt lokalt kollektivavtal.

Det lokala avtalet på Pågatågen har diskuterats under lång tid. Frågan hettade till ordentligt under hösten när Arriva försökte få anställda att gå ned i arbetstid och samtidigt byta till det centrala branschavtalet. Mikaela Kronholm Lundgren, klubbordförande på Pågatågen, som kämpat för att det lokala avtalet ska finnas kvar är nöjd med utgången.

– Vi har suttit i otaliga förhandlingar och försökt få fram ett nytt avtal men inte kommit särskilt långt. Plötsligt bestämde sig Arriva för att göra en kovändning där de accepterade det nuvarande avtalet som vi har kämpat för att bevara, säger hon till Publikt.

Det gamla avtalet skulle egentligen ha gått ut i våras men förlängdes till sista november. Tidigare har bara medarbetare som varit anställda inom Arriva Tåg omfattats av avtalet. Alla som nyanställts under de senaste åren har blivit anställda i Arriva Sverige och därmed omfattats av branschavtalet och därför inte haft samma rättigheter.

Dessa kommer, enligt ST inom Pågatågen, nu bland annat att få kortare arbetsvecka, extra ersättning för övertid samt fler fri- och semesterdagar. För dem som varit anställda längre innebär det nya avtalet ingen förändring mot tidigare.

– Vi har sagt till våra medlemmar att vi ska slåss för vårt lokala kollektivavtal. Nu har vi precis det vi ville ha och det känns jätteskönt. Vi hade så klart gärna sett förbättringar på några områden, men det har inte funnits utrymme för det den här gången, säger Mikaela Kronholm Lundgren.

Hon berättar att en majoritet av medlemmarna verkar nöjda med det nya beskedet, men att en del är missnöjda och gärna hade sett fler förbättringar.

– En del ville ha en strejk trots att vi varit tydliga med att det är en sista utväg. Det har framför allt handlat om lönerna för kundvärdar. Det är en fråga som Seko driver och som kommer upp i Arbetsdomstolen, där har vi sagt att den får ha sin gång och det som beslutas kommer att gälla även för våra medlemmar.

Seko har när den här artikeln publiceras fortfarande inte skrivit på ett nytt avtal.

– Vi har fått en del kritik för att det här skulle försämra deras förutsättningar att få till ett bra avtal, men så är det absolut inte. Vi har respekterat deras process och haft kontakt med Seko för att säkerställa att det vi gör inte på något sätt hindrar dem, säger Mikaela Kronholm Lundgren.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

ÄMNEN:

Spårtrafiken
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA