Kiosker tar över biljetterna från SJ
Det blir Pressbyrån och 7-Eleven som tar över arbetsuppgifterna när SJ stänger sin egen biljettförsäljning efter varslet om uppsägning av 400 anställda.
Inför att SJs 17 egna resebutiker stängs 31 mars utökar SJ sitt samarbete med Pressbyrån och 7-Eleven.
”Det är extremt bra att våra kunder får fler ställen att köpa sina biljetter på och får den service vi vill att de ska ha”, säger SJs marknads- och försäljningsdirektör Thomas Silbersky till SVT.
Enligt Thomas Silbersky kommer samtliga cirka 520 butiker hos bolaget Reitans, som äger Pressbyrån och 7-Eleven, att bli återförsäljare för SJ. Utbildning av butikspersonalen pågår, och ett gemensamt försäljningssystem byggs upp.
SJ kommer också att fördjupa samarbetet med Resia och BIG Travel, uppger SVT. Resia har 57 resebyråer runt om i landet, och Big Travel 30.
”Där har det varit viktigt att kunna hänvisa till lite mer specialiserade resebyråexperter”, säger Thomas Silbersky.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.