SJ varslar 400 anställda
SJs ledning varslar om uppsägning av 400 medarbetare. Bolaget lägger ned resebutiker och tar bort tjänster på huvudkontoret. Hur många ST-medlemmar som berörs är inte klart.
SJ meddelade på tisdagen att bemanningen måste minskas med 400 tjänster. Bolaget lägger ned 17 resebutiker med sammanlagt 68 tillsvidareanställda. Dessutom lägger man ned Contact Center i Tranås med 95 tillsvidareanställda. Inom administrationen varslas 237 tillsvidareanställda, främst på huvudkontoret i Stockholm samt i Göteborg, Malmö och Krylbo. Syftet är att spara omkring 200 miljoner kronor.
Tommy Jacobsson, vice ordförande för ST på SJ, kände sig irriterad när nyheten lämnades på tisdagsförmiddagen.
– Vi har suttit i ett arbete under hösten. I morgon skulle mbl-förhandlingar börja om resebutikerna. Men helt plötsligt föregår SJ förhandlingarna och varslar, säger han.
SJs bolagsstyrelse sammanträdde på måndagen och fattade då beslut om det stora varslet. Det var, enligt Tommy Jacobsson, vid detta möte som fackens representanter i styrelsen fick kännedom om nedskärningen.
– SJ har inte gått ut med någon information till oss fackliga tidigare, säger Tommy Jacobsson.
SJs personaldirektör Peter Blomqvist tycker att det har varit en bra dialog med facket under hösten och har svårt att förstå kritiken.
– Jag kan möjligen förstå den vad gäller nedläggningen av resebutikerna, men vi ansåg att det var bäst att lägga hela varslet vid ett tillfälle.
Om fler än 100 anställda riskerar uppsägning måste Arbetsförmedlingen varslas sex månader i förväg.
– Eftersom det handlar om så stora volymer var det viktigt för oss att lägga varslet tidigt, säger Peter Blomqvist.
På SJ gäller anställningsskyddslagens regelverk om att turordningskretsar ska upprättas ortsvis. STs avdelningsstyrelse på bolaget sammanträder under tisdagen.
Sedan tidigare är det känt att även godstransportören Green Cargo ska dra ned. Fram till 2016 ska bolaget, som i dag har omkring 2 300 anställda, minska personalstyrkan med 600 tjänster. Enligt Stefan Bieder, STs ordförande vid Green Cargo, beror det bland annat på alltför höga avkastningskrav från ägaren staten.
– Regeringen kräver tio procents årlig avkastning, det är på tok för högt. Det finns inga i vår bransch som har den lönsamheten.
Andra problem för Green Cargo är höga banavgifter och bristande järnvägsunderhåll, säger Stefan Bieder.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.