A-kassors samverkan kan bli bättre
Samarbetet mellan landets a-kassor behöver förbättras och en gemensam planering för krissituationer behöver tas fram, konstaterar Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF, efter en granskning.
Det finns 25 olika arbetslöshetskassor som betalar ut arbetslöshetsersättning när deras medlemmar är arbetslösa. Även om a-kassorna är självständiga ska de enligt lag samverka med varandra. IAF konstaterar i sin granskning att de ska samverka om administration, service, information, utbildning och utveckling av verksamheten. Granskningen har haft till syfte att klarlägga om samverkan sker på ett ändamålsenligt sätt.
IAF konstaterar att det är viktigt och nödvändigt att a-kassorna samverkar med varandra, för att upprätthålla arbetslöshetsförsäkringens legitimitet och effektivitet. Enligt rapporten är a-kassornas samverkan i stort sett ändamålsenlig. Den lever enligt myndigheten upp till de lagkrav som finns. Mellan de olika a-kassorna och deras gemensamma organisation Sveriges a-kassor har arbetet med likabehandling och rättssäkerhet förbättrats över tid. It-utvecklingen, där handläggningsrutiner byggs in i systemen, stödjer också den utvecklingen, skriver IAF.
I granskningen lyfter IAF fram två utvecklingsområden för a-kassorna. De behöver bli mer lyhörda för alla a-kassors behov, särskilt när det gäller it-utvecklingen. Och de behöver ta fram en gemensam plan för framtida krissituationer för att motverka de stora skillnader i handläggningstider, som blev ett resultat av pandemin 2020.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.