JO kritiserar långsam folkbokföring
Justitieombudsmannen, JO, kritiserar Skatteverket för långsam handläggning av ärenden om folkbokföring. En anmälan om folkbokföring ska handläggas så snabbt som möjligt, anser JO.
JO har enligt ett pressmeddelande fått ta emot många klagomål om långsam handläggning av ärenden om folkbokföring efter inflyttning till Sverige. Den som är folkbokförd i Sverige har rätt till vissa förmåner, som sjukvård och socialförsäkringar. Folkbokföring kan också vara ett krav för att få teckna hemförsäkring, mobilabonnemang och olika banktjänster, konstaterar JO.
Efter sin utredning uttalar chefs-JO Erik Nymansson att det är av stor betydelse för den enskilde att en anmälan om folkbokföring efter inflyttning till Sverige handläggs så snabbt som möjligt. Det finns anledning att ställa höga krav på skyndsamhet vid handläggningen av dessa ärenden. Detta innebär enligt chefs-JO att det inte är acceptabelt att det dröjer flera månader innan ett sådant ärende avgörs, om det inte finns särskilda skäl som motiverar en längre handläggningstid.
I två av de ärenden som JO granskat har handläggningstiden varit flera månader, 15 respektive 16 veckor. Enligt JO har handläggningen präglats av passivitet och ärendena bara blivit liggande hos myndigheten. När ärendena väl tilldelades en handläggare tog det bara en vecka att avgöra dem, konstaterar JO.
”Jag är kritisk till Skatteverkets långsamma handläggning av de båda ärendena”, skriver Erik Nymansson i sitt beslut.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.