JO kritiserar långa handläggningstider
Justitieombudsmannen, JO, kritiserar Polismyndigheten för oacceptabelt långa handläggningstider. JOs granskning har gällt två fall av parkeringsböter, där samma bilägare bestridit böterna. Handläggningen tog två år.
JO har granskat två ärenden vid Polismyndigheten som handlat om att en person bestridit betalningsansvar för felparkeringsavgift. De två ärendena var enligt JO okomplicerade och det fanns inget behov av kompletteringar eller ytterligare uppgifter. Ändå blev handläggningstiden i det ena ärendet över två år och i det andra ärendet nästan två år. Ärendena blev helt enkelt liggande utan att någon arbetade med dem.
Enligt JO visar myndighetens utredning att Polismyndighetens rättsenhet Syd har ett mycket stort antal ärenden som väntar på att avgöras och att handläggningstiden i allmänhet är närmare två år. JO kritiserar Polismyndigheten för den långsamma och passiva handläggningen, som står i strid med förvaltningslagens krav:
”Det är naturligtvis oacceptabelt. Såväl de långa handläggningstiderna i sig som Polismyndighetens passivitet står i strid med förvaltningslagens krav att ett ärende ska handläggas så enkelt, snabbt och kostnadseffektivt som möjligt utan att rättssäkerheten eftersätts. Vidare borde Polismyndigheten ha underrättat (den klagande) om fördröjningen av handläggningen och anledningen till den. Polismyndigheten ska kritiseras för den långsamma och passiva handläggningen”, skriver JO Per Lennerbrant i sitt beslut.
JO uttalar att det framstår som angeläget att myndigheten även i fortsättningen utnyttjar rättsavdelningens samlade resurser för att så snart som möjligt uppnå godtagbara handläggningstider.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.