Järnvägen avregleras helt

INFRASTRUKTUR2008-10-10

SJ får inte längre ensamt bedriva kommersiellt lönsam trafik på statens spåranläggningar. Monopolet upphör den 1 januari 2010, föreslår Järnvägsutredningen.

I dag finns redan konkurrens inom den upphandlade järnvägstrafiken. Men nu ska det bli fritt fram för alla järnvägsoperatörer som uppfyller grundläggande villkor att konkurrera om resenärerna. Förutsättningen är att förslagen i Järnvägsutredningens betänkande ”Konkurrens på spåret” förverkligas.

Utredaren Jan Brandborn har i ett pressmeddelande motiverat sitt förslag till avreglering med att resenärerna ska få mer prisvärda priser och fler resealternativ.

– Jag kan känna en viss irritation över att Sverige alltid ska var först med avregleringar och inte invänta parallella initiativ från andra länder. Vi borde vänta och ta del av andras erfarenheter innan vi avreglerar, säger STs ordförande Annette Carnhede.

Hon ser mycket allvarligt på att trafiken på stambanorna inte längre ska fungera i statlig regi och i stället läggs ut på andra uppdragsgivare.

Enligt henne hamnar SJ nu i samma situation som Posten när den avreglerades. I till exempel våra grannländer ger man fortfarande stora statliga subventioner till järnvägen.

– Där får svenska SJ inte lägga några anbud. De och andra länder kan däremot lägga anbud på järnvägen i Sverige.

Andra förslag i utredningen är:

  • Trafikhuvudmännen, som främst upphandlar trafik inom länet, ska få möjlighet att utvidga sin upphandlingsrätt över respektive länsgräns, om de kan erbjuda en bättre trafikförsörjning än marknaden kan ge.
  • Rikstrafiken och trafikhuvudmännen ska ta fram långsiktiga trafikförsörjningsprogram i samråd med myndigheter och järnvägsföretag.
  • Ett gemensamt biljettsystem ska fortsätta att utvecklas.
  • En andrahandsmarknad för fordon ska skapas och privata vagnbolag ska stimuleras till att etablera sig i Sverige.

    Även fackförbundet Seko har reagerat mot utredningens förslag. I ett pressmeddelande konstaterar förbundsordförande Janne Rudén att problemen kommer att öka om det blir en total avreglering av persontrafiken:

    – Vi har redan nog av eftersatt underhåll, försenade tåg och försämrad arbetsmiljö för personalen.

  • Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

    Inlagt av toni schönfelder (ej verifierad) sön, 10/12/2008 - 12:42
    Alltid samma visa - så snart en förändring inträffar är det krokodiltårar - det borde vara en självklarhet att få bort alla monopol som gör oss alla fattigare. SJ har ägnat sig åt under 150 år att sno allt vad det går av skattebetalarna - dessa har lidit tillräckligt - det måste vara lika naturligt att välja sitt tågbolag som att du väljer livsmedelaffär. Upphandlat tågtrafik är lika fel som monopol eftersom det är ett beställare monopol som skickar ut upphandling- Sverige är ett litet land men väl spridd och det görs många resor. Det finns i stort sett få sträcker som inte lönar sig att köra med tåg på kommersiella grunder om marknaden fick arbeta fritt utan politiska bojor och flevaggade fack som bara ser bakåt istället för framåt. Vakna upp och inse att folk må bättre av en trafik i fri konkurrens och att felanvända skatte pengar använts till sjukvården, äldrevården med mera - ni som fungera som bakåtsträvare förklara för svenska folket varför den svenska kollektivtrfaiken slukar årligen närmare 60 miljarder kronor - det är en skam för ett samhälle där vi har så många som vill bevara något som det inte finns pengar till utan att man tar det från något annat. Alla ni som försvarar ett monopol har ett stort ansvar inför övriga folket som inte förstår vad kollektivtrafik maffian och dit hör facket att förklara varför det tar månader att få en enkel operation, akutmottagningen inte kan ta emot, avdelningar stängs samtidigt som SJ och länsbolagen blåser iväg miljarder på tomma tåg och bussar. Hoppas ni orka ser er i spegeln, jag skulle inte klara av det. Därför ger jag mig in i denna debatt som är så primitiv korkat att bara fackets folk orka med desinformationen.

    Det är inte längre möjligt att kommentera artikeln.

    Typ
    Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
    Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

    Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

    Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
    CAPTCHA