Järnvägen avregleras helt
SJ får inte längre ensamt bedriva kommersiellt lönsam trafik på statens spåranläggningar. Monopolet upphör den 1 januari 2010, föreslår Järnvägsutredningen.
I dag finns redan konkurrens inom den upphandlade järnvägstrafiken. Men nu ska det bli fritt fram för alla järnvägsoperatörer som uppfyller grundläggande villkor att konkurrera om resenärerna. Förutsättningen är att förslagen i Järnvägsutredningens betänkande ”Konkurrens på spåret” förverkligas.
Utredaren Jan Brandborn har i ett pressmeddelande motiverat sitt förslag till avreglering med att resenärerna ska få mer prisvärda priser och fler resealternativ.
– Jag kan känna en viss irritation över att Sverige alltid ska var först med avregleringar och inte invänta parallella initiativ från andra länder. Vi borde vänta och ta del av andras erfarenheter innan vi avreglerar, säger STs ordförande Annette Carnhede.
Hon ser mycket allvarligt på att trafiken på stambanorna inte längre ska fungera i statlig regi och i stället läggs ut på andra uppdragsgivare.
Enligt henne hamnar SJ nu i samma situation som Posten när den avreglerades. I till exempel våra grannländer ger man fortfarande stora statliga subventioner till järnvägen.
– Där får svenska SJ inte lägga några anbud. De och andra länder kan däremot lägga anbud på järnvägen i Sverige.
Andra förslag i utredningen är:
Även fackförbundet Seko har reagerat mot utredningens förslag. I ett pressmeddelande konstaterar förbundsordförande Janne Rudén att problemen kommer att öka om det blir en total avreglering av persontrafiken:
– Vi har redan nog av eftersatt underhåll, försenade tåg och försämrad arbetsmiljö för personalen.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.