Järnvägen åter i politisk hetluft
Alliansregeringen skjuter till 800 miljoner kronor till drift och underhåll av järnvägen. Socialdemokraterna kontrar med att mer pengar inte räcker. Viss återreglering behövs, i synnerhet av det avhjälpande underhållet.
Alliansens partiledare gjorde idag, fredag, ett studiebesök i Trafikverkets driftledningscentral i centrala Stockholm. Därefter meddelade de att 800 miljoner kronor extra ska skjutas till drift och underhåll av järnvägen.
– Vi har lyssnat in den kritik som funnits, sade statsminister Fredrik Reinfeldt.
Pengarna gäller för 2011 och presenteras formellt i tilläggsbudgeten som kommer nästa vecka. Därmed blir anslaget till järnvägsunderhåll 6,1 miljarder kronor. Totalt satsas 14,3 miljarder kronor på järnvägen om man dessutom räknar med helt nya investeringar.
– Det här har varit eftersatt under väldigt lång tid. När vi tillträdde saknades det 100 miljarder kronor i den infrastrukturplan som låg och som den gamla regeringen hade lagt. Om trafiken ökar och man inte har skötsel och underhåll i tillräcklig omfattning, ja då blir det de här stora problemen som vi sett i vinter, sade näringsminister Maud Olofsson.
Kritiker menar att Trafikverket berövades 700 miljoner kronor i senaste höstbudgeten och att dagens tillskott därmed ligger ganska nära plus minus noll. Men det håller inte Maud Olofsson med om.
– Det är ingen korrekt beskrivning. Vi öppnade för att höja banavgifterna som hade legat stilla länge.
Hon hävdar att finansieringen därmed varit oförändrad, men att den nu inte längre tas från statsbudgeten utan kommer av banavgifter.
Socialdemokraternas partiledare Håkan Juholt beskrev på en presskonferens krisen för järnvägen som akut. Enligt honom finns det två orsaker:
– Det är en brist på resurser och det är ett fullkomligt misslyckande för avregleringen.
Hans kritik handlar också om avkastningskraven.
– Det är viktigare att tågen går i tid än att tågen går med vinst.
När det gäller det avhjälpande underhållet, exempelvis röjning av snö och blöta löv eller utryckningar när kontaktledningar rasat ned, vill socialdemokraterna återföra de arbetsuppgifterna i statlig regi.
– Fragmentiseringen av det avhjälpande underhållet har inte varit positiv. Det behövs ett starkare samhälleligt ansvarstagande. Därför är vi beredda att ta tillbaka den avregleringen, sade trafikutskottets ordförande Anders Ygeman (S) till ST Press.
Men det betyder inte återreglering av allt underhållsarbete.
– Planerat underhåll på längre sträckor tror jag man kan fortsätta konkurrensupphandla, men det avhjälpande underhållet är vi i stort sett ensamma i världen om att ha konkurrensutsatt. Jag tvivlar på att det är en framgångsrik modell.
En sammanhållande aktör skulle kunna vara Trafikverket eller i ett enda statligt helägt bolag.
Det akuta investeringsbehovet enligt Trafikverket är 25 miljarder kronor de kommande fem åren. Socialdemokraterna gör ungefär samma bedömning.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.