Infrastruktursatsningar skjuts på framtiden

EKONOMI2007-04-03

Både Vägverket och Banverket tvingas skjuta på planerade om- och nybyggnationer. Sänkta anslag i budgeten och ökande råvarukostnader är förklaringen till att pengarna inte räcker till.

Vägverket har bara råd att fullfölja redan påbörjade projekt, enligt verkets reviderade plan. De stora projekt som redan är igång är bland annat byggnationen av Norra länken i Stockholm och E45 mellan Trollhättan och Älvängen. Däremot kommer Förbifart Stockholm och andra stora satsningar att få vänta till efter den aktuella planperioden, vilket innebär byggstart tidigast 2015.

Också Banverket tvingas revidera sina planer. Verket prioriterar sträckor med många resenärer, vilket innebär satsningar i bland annat Stockholm och Mälardalen. Samtidigt måste ett 40-tal åtgärder skjutas fram till efter 2015. Myndigheternas förslag går nu ut på remiss och överlämnas formellt till regeringen i juni.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA