Hög administrativ belastning på lärosätena
Detaljerade instruktioner och uppdrag, brist på samordning, kort framförhållning och anhopning av uppdrag ökar den administrativa belastningen på lärosäten enligt en ny rapport från Universitetskanslersämbetet, UKÄ.
UKÄ har haft regeringens uppdrag att kartlägga hur andra myndigheter påverkar den administrativa bördan på lärosäten. I uppdraget har ingått att bedöma vilka delar som har störst betydelse och att ge förslag på hur den administrativa bördan kan minska.
”Lärosätenas administrativa börda påverkas av kort framförhållning, korta svarstider och anhopning av uppdrag med ibland överlappande karaktär. Särskilt stor administrativ börda blir det när olika uppdrag påverkar samma miljö på lärosätet. Vi ser också att den administrativa bördan ökar när ett tydligt formulerat syfte i vissa utvärderingar eller vissa moment i en utvärdering inte är definierat. När syftet är otydligt försvåras den interna planeringen och det blir svårare att använda den insamlade informationen till egen verksamhetsutveckling”, konstaterar utredaren Lotten Glans vid UKÄ i en nyhetstext på myndighetens webb.
I rapporten föreslår UKÄ att aktörer som Regeringskansliet, myndigheter och lärosäten ser över ambitionsnivån och strävar efter ändamålsenliga former för utvärderingar. Genom en bättre dialog kan aktörerna också tydliggöra intentioner, syften och mål, fokusera på framförhållning och möjliggöra långsiktig planering samt samordna och använda existerande underlag i högre grad.
”Det är vår förhoppning att rapporten bidrar till en diskussion och gemensamma insatser från Regeringskansliet, myndigheter och lärosäten för att minska den administrativa bördan”, understryker Lotten Glans.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.