Green Cargo skär ned i Ånge och Göteborg

SPÅRTRAFIKEN2024-08-23

Green Cargo lägger ned rangeringen av tåg i Ånge, samtidigt som verksamheten vid Sävenäs rangerbangård i Göteborg halveras, rapporterar nättidningen Järnvagar.nu. 45 anställda varslas om uppsägning.

Green Cargos bangårdspersonal i Sävenäs och Ånge har fått information om neddragningarna av arbetsgivaren. Enligt Järnvagar.nu berör varslen nästan hela personalstyrkan i Ånge och hälften av bangårdspersonalen i Sävenäs.

”Ranger- och växlingsverksamheten i Ånge som den är utformad idag kommer att avslutas men vi kommer att fortsätta med viss hantering av tåg för exempelvis skogsindustrin i Ånge”, säger Stephan Ray, chef för kommunikation och public affairs vid Green Cargo, till Järnvagar.nu.

I Sävenäs går Green Cargo från att ha hanterat i snitt 28 tåg per dygn till att hantera ett 15-tal tåg.

”I vår ansökan för tågplanen T25 som i huvudsak kommer att gälla under år 2025 avser vi att hantera omkring 15 tåg och Sävenäs kommer där fortsättningsvis att vara en viktig knutpunkt i vårt nätverk”, säger Stephan Ray till tidningen.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA