Green Cargo genomför förändringar på små orter
Green Cargo genomför nu en kraftig neddragning av sin vagnslasttrafik, skriver nättidningen Järnvägar.nu. Det kommer bland annat att innebära att närmare 60 av 270 så kallade taxepunkter försvinner på 30-talet orter. Enligt Green Cargo innebär det inga uppsägningar av anställda.
Publikt har tidigare berättat att Green Cargo drar ned verksamheten kraftigt på tre stora rangerbangårdar i Borlänge, Sävedalen och Ånge. Verksamheten vid bangården i Ånge läggs ned helt. Nu berättar Järnvägar.nu att 60 taxepunkter på 30 orter i Sverige kommer att försvinna. Det drabbar i första hand platser där företaget hanterar små godsmängder.
Green Cargos kommunikationschef Stephan Ray skriver till Publikt att förändringarna inte innebär några nya varsel, än dem som tidigare lagts i Ånge och Sävenäs. Den processen pågår fortfarande, förklarar han.
”De som är berörda har erbjudits omplacering till annan ort och/eller intern vidareutbildning till lokförare.”
Enligt nättidningen kommer kunderna att hänvisas till kombitransporter, andra godstågsbolag och landsvägstrafik.
” Alla kunder jag pratar med betonar tillförlitlighet för godstransporterna. När det gäller kapacitet och ledtider varierar behoven, men alla vill ha förutsägbara leveranser. Vi renodlar vårt nätverk och fokuserar på de stora transportflödena”, säger Green Cargos marknads- och försäljningsdirektör Max Knagge till Järnvägar.nu.
Förändringarna kommer att genomföras i samband med tidtabellskiftet i december i år och innebär att Green Cargo fokuserar på de stora godsflöden, främst mellan Norrlandskusten och Sydsverige, skriver nättidningen.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.