Gd: ”De som är kvar är lojala”
Kostnaderna för Konsumentverkets omlokalisering beräknas till 30 miljoner och det kan bli fråga om att banta verket. Men allt är inte negativt, säger generaldirektör Karin Lindell.
Karin Lindell är visserligen bekymrad över hur Konsumentverket ska klara alla kostnader när inga löften om extrapengar finns. Och hur man ska klara att ersätta alla dem som inte följer med till Karlstad – vad hon vet idag är att fem personer flyttar med och att ett tjugotal väntas pendla.
Konsumentverket hade 2004–2005 177 årsarbetskrafter. Hittills har cirka 40 slutat, däribland 15 av 30 jurister.
– Myndigheten fungerar förvånansvärt bra tack vara att de kvarvarande är lojala och arbetar vidare. Men ju mer tiden går desto mer går luften ur dem, säger hon.
Nyrekryteringen tycks gå lättare än väntat. Nyligen fick verket in 2 600 svar på en annons om 20 nya medarbetare. Förvånansvärt många sökande var enligt henne kvalificerade och från hela landet. Men läget är bekymmersamt.
– Får vi inte mer pengar måste vi minska personalen. Vi beräknar kostnaderna för omlokaliseringen till tio miljoner kronor plus det dubbla beloppet för ett fyrtiotal personer i omställning, som är arbetsbefriade. Till det kommer nyanställdas löner och 40–60 personer som har rätt till pension från 2007.
Mycket av det positiva i sammanhanget står Värmland för. Verket har fått nya, bra lokaler i Karlstad, gott bemötande från kommunen och länsstyrelsen. Även samarbetet med universitetet är bra.
Genom nyrekryteringen sänks dessutom de anställdas medelålder och man får in folk med nya idéer.
– Men massor av kompetens försvinner ut genom dörren, tilllägger hon.
Fler artiklar om flytten hittar du via länkarna uppe till höger.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.