Fortsatt lång väntan för tillsyn av vård
Det finns påtagliga brister i det sätt Inspektionen för vård och omsorg, IVO, utövar tillsyn. Det framgår av en rapport från Statskontoret. IVO har inte kommit tillrätta med de långa väntetiderna.
IVO inrättades förra året för att ta över tillsynsansvar som tidigare legat på Socialstyrelsen. Den verksamhet som togs över från Socialstyrelsen omfattade tillsynen av socialtjänsten och hälso- och sjukvården. Statskontoret konstaterar att det redan vid övertagandet 1 juni i fjol fanns många öppna ärenden, långa handläggningstider och ett bristande IT-system för uppföljning av verksamheten.
Enligt Statskontorets granskning har IVO inlett ett förändringsarbete i linje med regeringens intentioner. Myndigheten satsar bland annat på att förmedla kunskap och erfarenheter från tillsynen och effektivisera sina ärendeprocesser. Men myndigheten har slutbehandlat ärenden i lägre takt än nya kommer in och handläggningstiderna är fortsatt långa, konstaterar Statskontoret. Nästan vartannat pågående klagomålsärende mot vården är äldre än ett år. Långa handläggningstider är ett rättssäkerhetsproblem för både patienter och anmäld vårdpersonal, skriver Statskontoret.
”IVO bör ge högsta prioritet åt att utveckla fungerande IT-system för ärendehantering och uppföljning. Det är en förutsättning för att myndigheten framöver ska kunna bedriva en effektiv och rättssäker handläggning”, skriver Statskontorets generaldirektör Yvonne Gustafsson i ett pressmeddelande.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.