Förtroendet för Försäkringskassan ökar
Förtroendet för Försäkringskassan ökar från en låg nivå. Men de som uppger att de har sämre hälsa har lägst förtroende för myndigheten. Det visar en rapport från SOM-institutet som Försäkringskassan beställt.
Mellan 2002 och 2010 rasade allmänhetens förtroende för Försäkringskassan. Detta trots att Försäkringskassan är en myndighet som aldrig haft särskilt högt förtroende jämfört med andra myndigheter eller samhällsfunktioner. En trolig anledning är att det genomfördes många reformer under den här tiden, skriver SOM-institutet.
Men sedan 2010 har andelen som uppger att de har högt eller mycket högt förtroende för Försäkringskassan ökat från 13 till 22 procent. Samtidigt har andelen som uppger att de har lågt eller mycket lågt förtroende minskat från 54 till 37 procent. Det ger ett sammantaget mått som kallas balansmått på – 15 för 2014. Motsvarande siffra förra året var – 23 och 2010 var den – 41.
SOM-institutet konstaterar att det visar att ett förlorat förtroende åtminstone delvis kan återfås.
Undersökningen visar också en positiv trend när det gäller allmänhetens syn på hur Försäkringskassan utför sitt uppdrag.
Men förtroendet är fortfarande lågt i jämförelse med andra myndigheter. Vissa grupper har riktigt lågt förtroende för myndigheten, exempelvis de med sämre hälsa jämfört med dem som har god hälsa.
Undersökningen visar också att de som bor på landsbygden har betydligt lägre förtroende för Försäkringskassan jämfört med personer bosatta i större tätorter eller storstäder. Detta trots att flera av reformerna under 2000-talet syftat till att öka likvärdigheten över landet för Försäkringskassans arbete. Enligt SOM-institutet kan det hänga samman med indragningen av lokalkontor, men det är inget som undersökningen ger svar på.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.
veta hur högt denna grupps förtroende är för Försäkringskassan.