Försäkringskassans rutiner får kritik
Det finns brister i rutinerna när Försäkringskassans handläggare anlitar försäkringsmedicinska rådgivare. Det konstaterar Inspektionen för socialförsäkringen, ISF, efter en granskning.
De diskussioner som Försäkringskassan har med försäkringsmedicinska rådgivare i enskilda ärenden dokumenteras ofta för dåligt. Därför får varken den som ärendet gäller, domstolarna eller tillsynsmyndigheter tillräcklig insyn, konstaterar ISF.
De försäkringsmedicinska rådgivarna är läkare som Försäkringskassan anlitar. De fyller en viktig funktion och har stor betydelse i de ärenden där de anlitas, konstaterar ISF. Men dokumentationen efter muntliga konsultationer är ofta inte tillräcklig för att det ska vara möjligt att följa ärendets gång. Dessutom får den som är berörd av ärendet inte ta del av dokumentationen i tillräcklig utsträckning.
Granskningen visar också att Försäkringskassan inte följer upp i vilka ärenden rådgivare konsulteras eller på vilket sätt det sker. Därför har myndigheten dålig kunskap om när och hur försäkringsmedicinsk kompetens används, anser ISF.
”Det är viktigt för rättssäkerheten att Försäkringskassan har kontroll över att FMR konsulteras i rätt ärenden och att de försäkrade ges tillräcklig insyn”, skriver Nina Karnehed, en av författarna till rapporten, i ett pressmeddelande.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.