Bild: Getty Images, Casper Hedberg

Försäkringskassan utökar telefontiderna efter kritik

FÖRSÄKRINGSKASSAN2024-04-25

Försäkringskassan utökar sina telefontider kraftigt efter kritiken mot att allmänheten inte kommer fram till myndigheten. STs avdelningsordförande Thomas Åding säger att facket har förståelse för ambitionen att öka tillgängligheten, men invänder mot såväl omfattningen som den korta framförhållningen. ”En konsekvens av detta blir längre handläggningstider”, framhåller han.

Brist på resurser har gjort att Försäkringskassan i flera omgångar dragit ned på sina telefontider för att kunna prioritera handläggning och utbetalningar. I december förra året var myndighetens telefoner öppna endast klockan 9 till 13, och köerna växte. Många som ringde fick inte ens en plats i telefonkön, utan fick besked om att återkomma senare.

– Förra veckan var det över hälften av samtalen som aldrig kom fram, det är på den nivån, säger Thomas Åding, avdelningsordförande för ST inom Försäkringskassan.

Nu har Försäkringskassans ledning beslutat att utöka telefontiderna rejält. Från denna vecka gäller tiderna 8 till 15, och efter sommaren ska telefonerna vara öppna till 16. ST-avdelningen har förklarat sig oenig med beslutet.

– Vi förstår att man behöver öka tillgängligheten, men vi har inte mer resurser än tidigare och ska hinna med handläggningen också. En konsekvens av detta blir längre handläggningstider. Vårt förslag var att vi skulle öppna telefonerna klockan nio, säger Thomas Åding.

Han anser också att förändringen genomfördes med för kort framförhållning. Beslutet om ändrade telefontider togs förra veckan.

– Det är svårt för anställda att ställa om på så kort tid, exempelvis om man har hämtning och lämning av barn, säger Thomas Åding.

Myndighetens kommunikationsdirektör Sten Eriksson säger till Publikt att han förstår att beslutet om telefontiderna inte togs emot väl av alla.

– Men vi var tvungna att göra något snabbt, för vi såg att konsekvenserna blev alldeles för stora när det gäller vår tillgänglighet. Sju av tio samtal i den viktigaste kanalen om sjukpenningärenden kom inte fram.

Han delar fackets bedömning att handläggningstiderna förlängs när mer personal placeras i telefoni.

– Vi bedömer att det kan bli något längre handläggningstider för sjukpenning och sjukpenninggrundande inkomst, SGI, för det är därifrån vi har plockat resurser. Det är en avvägning som vi gjort.

Att öppna klockan 8 i stället för 9, som ST föreslog, är enligt Sten Eriksson viktigt för att få en jämnare arbetsbelastning.

– All erfarenhet av telefoni pekar på att med en tidig öppning slipper du en ”ryggsäck” med långa väntetider under resten av dagen.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

ÄMNEN:

Arbetsmiljö
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA