Försäkringskassan på rätt spår
Enligt en rapport från Statskontoret är förändringsarbetet på Försäkringskassan på väg i rätt riktning, även om det är långt kvar. Handläggningstiderna är fortfarande för långa enligt rapporten.
Statskontoret har granskat Försäkringskassans förändringsarbete i en serie rapporter. Nu avger myndigheten en slutrapport till regeringen under rubriken ”Den nya Försäkringskassan – i rätt riktning men långt kvar”. Enligt rapporten ger den nya organisationen och det nya arbetssättet en god grund för framtida effektiviseringar av verksamheten. Men det är långt kvar innan förändringsarbetet är avslutat.
Statskontoret konstaterar att det under senaste året har skett tydliga förbättringar i verksamheten. Det gäller områden som intern styrning och kontroll, arbetet mot misstänkta brott, arbetet med tandvårdsreformen, den interna uppföljningen av handläggningen och tillgången till specialister inom organisationen. Läget inom Försäkringskassan är också mer stabilt än tidigare och ledningen strävar efter en bättre intern dialog.
Statskontoret påpekar att handläggningstiderna fortfarande är långa för vissa ärendeslag och att övertidsuttaget är högt inom delar av organisationen. Några tydliga förbättringar av effektiviteten syns inte. Statskontoret efterlyser uppföljningar av om rättstillämpningen blivit mer enhetlig sedan brister påtalats i tidigare rapporter.
– Arbetssättet har professionaliserats, men mer behöver göras inom Försäkringskassan för att ta hem effektiviseringsvinster. Det måste samtidigt finnas en bra balans mellan produktion och kvalitet i Försäkringskassans verksamhet, säger Statskontorets chef Yvonne Gustafsson i ett pressmeddelande.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.