Förhastad debatt om urspårat tåg

SPÅRTRAFIKEN2013-11-18

Urspårningen av ett godståg vid Stockholm Södra berör många människor. Men debatten efter olyckan har snabbt blivit alltför politisk med för lite fakta bordet, anser två ST-företrädare.

På tisdagen 12 november spårade ett av Green Cargos godståg ur vid Stockholm Södra, mitt i rusningstrafiken. Det är en av landets absolut mest trafikerade sträckor. Olyckan stör fortfarande efter en vecka trafiken genom Stockholm.

Oppositionen gick samma dag som olyckan ut med kritik mot regeringen för bristande underhåll av järnvägen.

Alltför fort, anser Jerk Wiktorsson, vice ordförande inom ST på Trafikverket.

– Det dröjde inte många minuter innan det blev politik av det här. Vid våra fikabord på Trafikverket undrar man över hur alla kan vara så säkra på att det är bristande underhåll som är den primära olycksorsaken. Det kan förstås vara så, men man skulle vilja se utredningen först, säger han.

Innan händelsen är färdigutredd kan man inte utesluta exempelvis fordonsfel, säger Jerk Wiktorsson.

– Det kanske till exempel blev ett axelbrott eller hjulfel på någon av vagnarna? Vi vet inte ännu. Det är tråkigt att det blir en så onyanserad debatt.

Jerk Wiktorsson säger att det antyds att Trafikverkets besiktningsmän påpekat att den olyckdrabbade banan är i behov av underhåll.

– Men jag förutsätter att man i så fall då anpassat hastigheten så att det går att köra på ett säkert sätt och att underhållsarbeten kommer att utföras.

Stefan Bieder, STs ordförande på Green Cargo, tycker också att det är för tidigt att dra några slutsatser.

– Man kan ju inte säga något alls i nuläget om orsakerna. Det blir bara spekulationer och det vill jag inte ge mig in på, säger han.

Om det skulle visa sig att olyckan beror på bristande underhåll, som det påstås, anser Stefan Bieder att det är allvarligt.

– Då har vi ju ett infrastrukturproblem som är av riksintresse, säger han.

Enligt Trafikverket har det urspårade loket och dess vagnar bärgats. Skadade spår repareras. Myndighetens prognos är att trafiken är i full gång igen inom 12 till 14 dagar, räknat från olyckstillfället.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

ÄMNEN:

Partipolitik
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA