Föreslår mer samordning för minskad statlig administration

STATSFÖRVALTNING2021-03-16

Trots regeringens insatser för att effektivisera växer det administrativa arbetet vid statliga myndigheter, visar en granskning som Riksrevisionen gjort. Riksrevisionen föreslår därför att regeringen ska underlätta samordningen mellan myndigheter.

Regeringen har under de senaste åren försökt effektivisera administrationen inom de statliga myndigheterna. Bland annat genom att inrätta Statens servicecenter som nu sköter lönehanteringen åt många myndigheter, men också genom effektiviseringar kopplade till digitalisering, centraliserade tjänster och utvecklad styrning.

Men Riksrevisionen konstaterar nu i en färsk granskning att åtgärderna inte är tillräckliga och att de bara i en begränsad utsträckning bidragit till att myndigheterna kunnat effektivisera sin administration.

När det gäller digitaliseringen konstaterar Riksrevisionen till exempel att myndigheter köper in och utvecklar egna systemlösningar trots att gemensamma lösningar kunde ha blivit mer effektiva.

”Ett talande exempel är att myndigheterna på egen hand har behövt hantera de förändringar som införandet av dataskyddslagen, GDPR, har inneburit. Här hade mer samordning sannolikt bidragit till effektivare resursanvändning”, konstaterar Henrik Allansson, projektledare för granskningen, i ett pressmeddelande.

Riksrevisionen noterar också att Statens servicecenter än så länge bara hanterar omkring hälften av statens löneutbetalningar samt att tillitsreformen, som ska utveckla formerna för den statliga styrningen, inte heller den har lett till minskad administration.

Granskningen visar att administrationen, tvärtemot regeringens intentioner, snarare har ökat under den senaste tioårsperioden. Bland annat har enklare administrativa moment överförts till chefer och medarbetare inom andra delar av verksamheten, samtidigt som andelen personal som utför kvalificerade administrativa uppgifter ökat.

Riksrevisionen rekommenderar utifrån granskningen att regeringen undersöker möjligheterna för ytterligare samordning, utvärderar hur Statens servicecenter har fungerat samt ser över om ytterligare åtgärder krävs för att på sikt minska administrationen.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA