Flygledares nej kan stänga flygplats
Västerås flygplats kan tvingas att stänga 1 mars. Då tar det privata bolaget ACR över flygledningen från Luftfartsverket. Men flygledarna vill inte gå över till ACR, och det blir svårt att hitta ersättare, bedömer STs Peter Lennartsson.
Sedan 1 september 2010 är all lokal flygtrafikledning öppen för konkurrens. Företaget ACR, Aviation capacity resources, har vunnit upphandlingar för flygplatserna i Västerås, Växjö och Örebro, och bolaget ska ta över verksamheten 1 mars i år. Men samtliga fem personer som arbetar med flygledningen på den kommunala Västerås flygplats, och är anställda av Luftfartsverket, har hittills tackat nej till övergång.
– Vi vet inte vilka villkor vi får, förklarar STs arbetsplatsombud Lena Nehrer. Våra nuvarande villkor är ju bara garanterade i ett år, och bolaget har ett fyraårigt avtal med flygplatsen.
Hennes arbetskamrat och chef, Björn Stavås, tillägger att det ”känns lite tunt med firman”. ACR har bara två anställda med flygledarbakgrund. Dessutom skulle han som operativ chef få utökade arbetsuppgifter och begränsade resurser.
– Det är för mycket som skulle hamna i knäet på mig. Jag vill inte offra hela mitt privatliv.
Enligt Peter Lennartsson, avdelningsordförande för ST inom flygledningen, har ACR hittills sagt nej till att skriva under ett lokalt avtal som skulle garantera goda villkor för personalen på längre sikt. Hur partsrelationerna ska se ut är också oklart, eftersom ACR är med i Flygarbetsgivarna, som har avtal med fackförbundet Unionen. ST och Unionen har dock kommit överens om att STs medlemmar ska vara kvar i ST.
Peter Lennartsson tror att det blir svårt för ACR att hitta ersättare till den nuvarande personalen på Västerås flygplats.
– Som det ser ut nu finns ingen personal som kan driva Västerås flygplats från 1 mars. Och då blir de tvungna att antingen stänga flygplatsen helt eller nedgradera den till en ”okontrollerad flygplats”.
En okontrollerad flygplats får inte ha trafik med betalande passagerare. För Västerås del skulle det gälla Ryanair och Detur.
På ACR tror operative chefen Lars Rörick att personalen i Västerås ”kommer att inse sin situation” och acceptera jobb i företaget. Om de inte gör det finns möjlighet att låna in dem från Luftfartsverket, LFV, tills man skolat in andra, bedömer han. Han hänvisar till EU-regler som ska säkra konkurrensen.
– Om LFV vägrar att låna ut personal blir det en konkurrensbegränsning, ett sabotage mot hela systemet.
Luftfartsverket vill inte uttala sig i frågan. ”Vi sitter på åskådarläktaren än så länge”, säger verkets presschef Per Fröberg.
Men på tillsynsmyndigheten Transportstyrelsen säger Elisabeth Sallfeldt, enhetschef för flyttrafiktjänsten, till ST Press att LFV enligt hennes uppfattning inte har någon skyldighet att lösa personalsituationen.
– Jag ser inte att de har någon leveransskyldighet. Vid en övergång ska LFV vara behjälpligt med operativa frågor, men i övrigt har de ansvar bara för flygplatser som de själva driver. Men det kan förstås ändå finnas ett intresse från LFV att hjälpa till.
För de anställda finns även en osäkerhet i förhållande till den nuvarande arbetsgivaren Luftfartsverket.
– LFV väntar ju på vårt slutgiltiga ställningstagande innan de kan säga om de har något annat jobb att erbjuda, säger Lena Nehrer i flygtornet i Västerås.
Björn Stavås understryker att LFV varit noga med att berätta för arbetsgruppen om riskerna med att säga nej till övergång. Finns inga jobb på LFV blir man uppsagd på grund av arbetsbrist.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.
Därmed inte sagt att många flygledare är glada att det finns fler arbetsgivare men vi tror nog inte ACR är ett seriöst alternativ.
ACR är ett ungt företag, trots att de snart firar sin 6:e födelsedag. De saknar fortfarande, blott några veckor innan driftstart, tillstånd att bedriva verksamheten de upphandlat. Förvisso har de inte kunnat skaffa tillstånd innan de vunnit en upphandling, men då kanske de skulle börjat med att försöka vinna en första upphandling där tidsramen gav alla inblandade större känsla av säkerhet att allt kommer ordna sig. Så är det inte idag för mig och en del andra (alla?) av oss som är insatta.
Att ACR är seriösa kanske stämmer på vissa plan, men de har fortfarande stora brister på flertalet punkter. Man kan inte beskylla dem för att vara insatta i hur övertagandeprocessen ser ut gentemot oss arbetstagare, tyvärr är det snarare vi som fått utbilda dem i många frågor varav en del har haft svårare att tränga in i deras medvetande trots återkommande påtryckningar och förklaringar.
Vad gäller villkor så kan man ha olika synsätt på vad som är bättre. Jag personligen är inte imponerad av det som presenterats gällande mig. Vi som går över nu kommer att få samma semester och pension som vi haft tidigare, men hur det kommer att se ut för de som kommer senare är oklart. ACR vill dessutom ha individuell lön, något som mig veterligen inte finns för FL i något land i Europa - rätta mig gärna om jag har fel. Trots detta kan de inte presentera lönekriterier för den tjänst jag förväntas utföra. Hur ska jag då veta vad jag ska göra för att nå löneutveckling?
Tyvärr har ACR mycket att visa innan jag finner dem flygfärdiga. Nu återstår att se vad LS tycker...
Och som sagt det ryktas mycket om ACR både gott och ont men att inte kunna lägga fram ett erbjudande till de anställda som är så bra att de inte ens ska behöva tveka vid denna övergång känns lite "snålt".