Flygledare lämnar löneförhandlingar
Den 26 april lämnade ST inom flygledningen förhandlingsbordet. Orsaken var, enligt ST, orimliga krav från Luftfartsverket: Bland annat att flygledarna ska minska sin semester med en vecka och avstå från konflikträtten i höstens avtalsrörelse.
–Löneförhandlingarna har pågått under lång tid, men vi kommer inte vidare, förklarar Peter Lennartsson, ordförande för ST inom flygledningen.
Enligt honom innehåller Luftfartsverkets bud flera punkter som ST inte kan acceptera:
- Att flygledarna och flygledarassistenterna inte ska ha rätt att ta ut mer än tre veckors semester under sommaren. De flesta är redan klara med sin semesterplanering och har fått sina fyra semesterveckor beviljade.
- Schemalagd övertid plus frivillighetslistor där flygledarna skriver upp när de kan jobba över.
- Enligt Luftfartsverket är nuvarande arbetstidsavtal tillräckligt, vilket enligt ST innebär att man struntar i arbetstidslagens regler om dygns- och veckovila.
- Att flygledarna ska ha sju beredskapstillfällen när de ska kunna jobba övertid under en fyraveckorsperiod. Den möjligheten finns redan i dag, men utnyttjas inte.
- Dessutom vill arbetsgivaren att facket ska göra en avsiktsförklaring om att inte gå ut i konflikt i samband med höstens centrala avtalsrörelse. Det skulle innebära att flygledarna inte skulle strejka om Arbetsgivarverket exempelvis vill minska antalet semesterdagar eller försämra Trygghetsavtalet för statsanställda.
- Och som villkor för att få den löneökning på 22 procent som Luftfartsverket erbjuder ska personalen ta ansvar för att driften fungerar. I annat fall kommer lönenivån att hamna under de 10,2 procent som är snittet för de centrala avtal som slutits hittills inom den privata sektorn, enligt Peter Lennartsson.
Skulle inte fungera
–Att låta personalen ta ansvar för driften skulle inte fungera. Inte minst med tanke på att vi upptäckt att vi är betydligt färre än de närmare 800 som man brukar prata om. I samband med förhandlingarna har vi räknat efter och kommit fram till att vi inte är fler än 650 flygledare, och då är en del tjänstlediga eller föräldralediga.
Luftfartsverkets förhandlingschef, Lars Friberg, säger att man självklart inte vill bryta mot EUs arbetstidsregler. Luftfartsverket har inte heller begärt schemalagd övertid eller att personalen ska ta över ansvaret för driften, enligt honom.
–Jag beklagar att ST lämnade förhandlingarna. Vi var inte färdiga och mycket är fortfarande diskuterbart. Jag hoppas att ST återvänder till förhandlingsbordet, säger Lars Friberg.
Den centrala avtalsrörelsen på Arbetsgivarverkets område har inte startat ännu, men Luftfartsverket har trots det haft ambitionen att ha ett färdigt avtal före sommaren.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.