Flera omständigheter bakom tågolycka
I januari 2013 krockade ett herrelöst tåg in i ett bostadshus vid Saltsjöbanans slutstation. Den direkta orsaken till olyckan var en knapptryckning på ”stäng” i förarhytten, konstaterar Statens haverikommission.
I dag kom Statens haverikommission med sin slutrapport om tågolyckan på Saltsjöbanan i januari förra året.
Klockan var strax efter två på natten 15 januari 2013 när tåget kom i så kallad ”rullning med pådrag” från Neglinge till Saltsjöbaden.
Enligt Statens haverikommission ökade hastigheten hela tiden under färden och uppgick vid krocken med stoppbocken vid slutstationen i Saltsjöbaden till ungefär 80 km/tim. Ombord fanns en städerska som skadades svårt. Tågkrocken orsakade stor förödelse i det bostadshus som det fortsatte in i efter att ha forcerat stoppbocken.
Enligt haverikommissonen var den direkta orsaken till olyckan att fordonets förarplats hade arrangerats på ett sådant sätt att en manöver för central dörrstängning, en intryckning av knappen ”stäng”, i förarhytten var tillräckligt för att sätta tåget i rörelse.
Dessutom hade rangeraren i tjänst vidtagit åtgärder för att förhindra att tågets bromsar skulle frysa fast under de väderförhållanden som rådde vid tidpunkten. Normalt används en särskild bromslossanläggning, men den var ur funktion vid det aktuella spåret.
Enligt haverikommissionens intervjuer med rangeraren hade han fått lära sig manövern och var av uppfattningen att ett sådant arrangemang av förarplatsen var säkert.
Även det faktum att växlarna hade lämnats i ett visst läge möjliggjorde att tåget kunde lämna depåområdet och komma ut på linjen.
I ett första skede polisanmäldes städerskan, men anmälan togs tillbaka.
Arbetsmiljöverket genomförde sedan en utredning om arbetsmiljöbrott som lämnades över till Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål i Stockholm. Förundersökningen, som leds av kammaråklagare Ann-Marie Helander, pågår fortfarande.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.