Fler nöjda med Försäkringskassan
För första gången på flera år har Försäkringskassan ett nöjd-kund-index, NKI, på över 60. Mellan åren 2012 och 2014 har index ökat från 55 till 62, enligt ett pressmeddelande från myndigheten.
Fler är allt nöjdare med Försäkringskassan. Det är myndighetens egen slutsats av den senaste kundundersökningen. Den visar på en tydlig uppgång av nöjdheten bland de som har kontakt med Försäkringskassan i olika socialförsäkringsärenden.
Den mätning som genomfördes från september till november 2014 gav myndigheten ett NKI-värde på mellan 59 och 68 för olika grupper. Störst förtroende har Försäkringskassan bland dem som är berörda av aktivitetsstöd, med ett NKI på 68 och sämst i gruppen personer med funktionsnedsättning, med ett NKI på 59.
”Det här är naturligtvis oerhört glädjande och ett kvitto på att Försäkringskassan är inne på rätt väg med förbättringsarbetet. Vi börjar kanske på allvar att skörda frukterna av vårt idoga arbete för att förbättra och förenkla för de som har kontakt med oss”, säger myndighetens vikarierande generaldirektör Ann Persson Grivas i pressmeddelandet.
Från den närmast föregående mätningen har det genomsnittliga NKI i samtliga kundgrupper stigit från 59 till 62.
Minskat urval i senaste mätningen
I den senaste mätningen av nöjd-kund-index är urvalet i Försäkringskassans undersökning väsentligt mindre än i tidigare mätningar. Höstens undersökning skickades ut till cirka 3000 som haft kontakt med myndigheten. I våras gick undersökningen ut till cirka 38000 kunder.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.