Fler får svar på Facebook
Försäkringskassan har öppnat en flerspråkig tjänst på Facebook. Förutom på svenska kan kunderna ställa frågor och få svar på fem främmande språk.
Försäkringskassan har upprättat Facebooksidan ”In other languages” där icke svenskspråkiga föräldrar kan ställa frågor om föräldraförsäkringen. Mellan klockan 8 och 16 varje vardag är tjänsten bemannad för att svara på frågor om föräldraförsäkringen på engelska, polska, spanska, finska och arabiska. Sidan är ett komplement till den språkservice som kunderna kan få per telefon.
”Vi vill ge föräldrar så bra förutsättningar som möjligt att ta del av föräldraförsäkringen och få svar på sina frågor. Facebooksidan är en av flera satsningar som vi gör för att bättre svara upp till kundernas förväntningar och behov”, skriver generaldirektör Dan Eliasson i ett pressmeddelande.
En av fördelarna med en sida på Facebook är att fler kan få svar på samma fråga. Eftersom svaren publiceras så kan fler än den som frågar läsa dem, konstaterar myndighetens ansvariga chef Elisabeth Hultengren:
”Dessutom kan man ställa en fråga när man har tid och sedan komma tillbaka och ta del av svaret när det passar en, utan att riskera att behöva stå i telefonkö. Detta gör att Facebook har potential att bli en än mer effektiv kanal än telefon.”
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.