Fem miljarder notan för tågkrångel
Tågkrånglet kostar fem miljarder kronor varje år enligt en ny rapport från Trafikverket. Hälften av kostnaderna är förseningskostnader som uppstår hos kunder i persontrafiken.
Trafikverket har försökt kartlägga hur stora fördyrningar som uppstår i samhället på grund av problemen med den svenska järnvägen. En grov uppskattning av de totala merkostnaderna för alla tåg som kommer fram för sent, eller inte alls, uppgår till cirka fem miljarder kronor om året. Av totalt 3,3 miljarder kronor i persontrafiken drabbar 2,5 miljarder kronor resenärerna i persontrafiken. Kostnaderna för godstrafiken uppskattas till 1,4 miljarder kronor, varav 900 miljoner drabbar kunderna, och 300 miljoner är merkostnaderna inom underhållet.
– Det är väldigt mycket pengar och här finns det alltså stora behov att jobba gemensamt för att lösa detta, säger Tommy Jonsson, biträdande chef för Trafikverket Samhälle, till Ekot.
Trafikverket har försökt beräkna många olika variabler, bland annat förlorad arbetstid och fritid, övertids- och restidsersättningar till resenärerna, ersättningstrafik, fördärvade varor, och inte minst förtroendeskador som på sikt kan leda till att kunderna väljer andra transportslag.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.