Fara motiverade upphandlingsfel
Konkurrensverket kräver att Sjöfartsverket ska betala 1,8 miljoner kronor för brister i en upphandling. Sjöfartsverket anser att det var nödvändigt att bryta mot reglerna av samhällsansvar.
Konkurrensverket tar två fall av upphandlingsskadeavgift till förvaltningsrätten. Det ena gäller ett kommunalt fastighetsbolag i Haninge, det andra gäller Sjöfartsverket. Konkurrensverket begär att Sjöfartsverket ska åläggas att betala en avgift på 1,8 miljoner kronor för att verket inte följt lagen om offentlig upphandling i samband med omfattande renoveringsarbeten i Trollhätte kanal under sensommaren i år.
Sjöfartsverket skriver i ett pressmeddelande att deras upphandling genomfördes i god tid och att beslutet att ge uppdraget till Skanska fattades i december 2010. Problemet var att upphandlingen överklagades. Månaderna gick och Förvaltningsrätten dröjde med sitt beslut. Sjöfartsverket blev tvunget att göra en direktupphandling av Skanska istället. Risken var annars överhängande för dammbrott i kanalen.
Den konkurrent som överklagat begärde då att domstolen skulle ogiltigförklara avtalet. Men förvaltningsdomstolen godkände avtalet, med tillägget att det faktiskt var en otillåten direktupphandling. Förvaltningsrätten delade Sjöfartsverkets bedömning om att arbetena måste göras eftersom det fanns en ”tvingande hänsyn till allmänhetens intresse”.
”Det fanns inget alternativ för oss. I den situation som uppstod måste vi se till samhällsansvaret”, kommenterar Sjöfartsverkets chefsjurist Gunilla Malmlöf i pressmeddelandet.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.