Facket kritiskt till att tågvärdar gör id-kontroller
Regeringen föreslår obligatorisk id-kontroll för alla som reser med tåg, buss och färja till Sverige. Hur det ska gå till är oklart. ST vid Öresundstrafiken menar att det är omöjligt med befintlig personal.
– Vi skulle aldrig klara det ensamma, det har vi inte personal till. Och om det innebär en försämrad arbetsmiljö kommer vi självfallet att agera, säger Lars Nilsson, ordförande för ST vid Öresundstrafiken.
I morgon bereder riksdagens justitieutskott en ny lag som ska göra det möjligt att införa obligatoriska id-kontroller för alla som reser med tåg, buss och färja till Sverige från ett annat land. Lagen föreslås börja gälla 21 december och id-kontrollerna starta 4 januari.
Hur kontrollerna ska gå till nämns inte lagförslaget. I propositionen står det att detaljregleringen, exempelvis vem som ska utföra identitetskontrollerna, ska specificeras i föreskrifter.
Seko på Transdev, som kör Öresundståg, vägrar låta tågvärdar utföra kontrollerna, skriver Sekotidningen.
Lars Nilsson säger att de i dagsläget inte har någon information om hur id-kontrollerna ska gå till och att det därför är svårt att ha någon uppfattning.
– Men tågvärdar har inte den rätta kompetensen för den typen av id-kontroller. Det är en annan sak att kontrollera id mot en biljett. Och vad gör vi om någon inte vill visa id till exempel? Vi har inte samma befogenheter som en polis.
Lars Nilsson säger att bara de tillfälliga kontrollerna i stadsdelen Hyllie i Malmö har krävt lag om 10 till 20 poliser.
– Man kan ju tänka sig hur det skulle bli i morgontrafiken. Det är verklighetsfrämmande att vi skulle klara av det.
Det är ännu inte fastslaget när riksdagen ska rösta om förslaget.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.