Extern uppringare ändrade talsvaret
Det var en privatperson som lyckades ändra meddelandet på Migrationsverkets talsvar till ”Jävla Migrationsverket” i slutet av januari. Myndigheten konstaterar att telefonfunktionen inte ”höll tillräckligt hög kvalitet”, skriver Dagens Nyheter.
När Migrationsverkets växel kapades 28 januari fick den som ringde till myndighetens växel av ett överraskande meddelande, en röst som sade ”Jävla Migrationsverket”. Det gick inte att komma vidare till myndigheten. Migrationsverket hade då inget svar på hur myndighetens vanliga meddelande kunde bytas ut. Nu vet man vad som hände:
”Vår teleoperatör har nu utrett vad som gick fel och det handlar om en person som ringde in externt och som kunde spela in meddelandet på vårt talsvar”, skriver Peder Sjölander, chef för Migrationsverkets digitaliserings- och utvecklingsavdelning, i ett mejl till Dagens Nyheter.
Peder Sjölander vill inte närmare gå in på hur det gick till, men enligt tidningen skriver han att det handlar om en ”funktion som inte höll tillräckligt hög kvalitet”.
”Vi vill därför be om ursäkt till de personer som har bemötts med ett felaktigt talsvar när man försökt komma i kontakt med Migrationsverket”, skriver Peder Sjölander.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.