EUs arbetstidsregler inget hinder för SJ
SJ och ST inom spårtrafiken har slutit ett arbetstidsavtal som innebär att lokförare och andra ombordanställda inte påverkas av EUs arbetstidsdirektiv.
Direktivet, som trädde i kraft vid årsskiftet, innehåller regler för dygnsvila och veckoarbetstid. Bestämmelsen om elva timmars vila per dygn får speciella följder för anställda inom tågtrafiken, eftersom de som arbetar ombord kanske måste ta ut sin dygnsvila på annan ort än hemorten.
ST-sektionen inom SJ har tidigare diskuterat att avtala om individuella så kallade brytpunkter, som betyder att man kan räkna exempelvis klockan åtta på morgonen som en startpunkt för dygnet och för beräkningen av arbetstid och vilotid. Schemaläggning utifrån olika brytpunkter skulle leda till att arbetspassen förläggs ganska lika från dag till dag.
– Men det blev reaktioner från medlemmarna, säger avdelningsordförande Thomas Winäs. De vill ha mer varierande tider.
De ombordanställda som är anslutna till Seko schemaläggs efter brytpunkter, men ST-sektionen har nu kommit överens med SJ om ett avtal som innebär att man kan arbeta som förut: vilan på hemmaplan ska vara minst elva timmar, medan det räcker med sju timmar på en bortastation.
Huruvida avtalet är förenligt med EUs arbetstidsdirektiv vågar Thomas Winäs inte säga.
– Strikt sett gör det nog inte det, men direktivet utgår från dem som inte har kollektivavtal. Har man ett avtal som alla parter är nöjda med finns det ingen som kan peka med hela handen.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.