Enklare regler föreslås för små myndigheter
Statens servicecenter vill förenkla för mindre myndigheter att utnyttja gemensamma tjänster. I en rapport föreslår centret åtgärder riktade till myndigheter med färre än 100 anställda.
Statens servicecenter har i en utredning identifierat ett antal områden där myndigheternas administrativa kostnader kan minska. Det handlar bland annat om förenklingar av regelverken kring redovisning och de finansiella delarna av årsredovisningarna. Andra åtgärder har fokus på olika slags administrativ samordning. Utredningen pekar också ut nya tänkbara tjänster för myndigheten, som tjänster inom upphandling och personal.
”Kostnaden per anställd i en liten myndighet kan vara det dubbla jämfört med en dubbelt så stor myndighet. Detta kan vi påverka genom bland annat sänkta lokalkostnader, nya effektiva tjänster och systemlösningar och en förenklad hantering av årsredovisning och bokslut”, skriver avdelningschefen Lena Darås, som gjort utredningen, i ett pressmeddelande.
Hon föreslår också ett gemensamt ”myndigheternas hus” där kontorsstöd och it-stöd samordnas, vilket enligt utredningen skulle ge både lägre kontorskostnader och ett kostnadseffektivare stöd.
Vissa åtgärder förutsätter att regeringen måste fatta beslut för att möjliggöra ett genomförande. Det krävs exempelvis ändrade förordningar för att förenkla reglerna för redovisning, bokslut och årsredovisning för små myndigheter.
Statens servicecenters bedömning är att staten kan spara mellan 15 och 50 miljoner kronor per år om förslagen genomförs.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.