Eftersatt öppenhet hos myndigheter
Allt fler anmäler brister i hanteringen av allmänna handlingar till Justitieombudsmannen, JO, konstaterar Britta Lejon och Jonas Nordling i en debattartikel.
Hundratals personer vänder sig varje år till JO för att de anser att myndigheter agerat felaktigt vid begäran om att få ut allmänna handlingar. Under 2011 uttalade JO kritik mot hur handläggningen gått till i 73 fall, skriver STs ordförande Britta Lejon och Journalistförbundets ordförande Jonas Nordling i Svenska Dagbladet. Felaktigheterna begås i både stat och kommun:
”Sämst i klassen är kommunerna som tillsammans med de kommunala bolagen står för cirka hälften av de 49 kritikbesluten om långsam handläggning. Att antalet kritikbeslut ökar är allvarligt eftersom det är en temperaturmätare på hur våra medlemmar och andra medborgare bemöts ute på myndigheterna. Varje gång handläggningen brister är det ett nederlag inte bara för journalistiken utan för demokratin i stort”, skriver de.
Även i statlig verksamhet är öppenhet och insyn lågt prioriterat, anser Britta Lejon och Jonas Nordling. För att offentlighetsprincipen ska fungera i praktiken krävs det kunnig personal på myndigheterna. Men det finns ingen renodlad fortbildning för statligt anställda om offentlighet och sekretess, skriver de, och lägger ansvaret på demokratiminister Birgitta Ohlsson, FP:
”Vi hoppas nu att Birgitta Ohlsson vidtar nödvändiga åtgärder och ser till att alla nyanställda genomgår ett introduktionsprogram som ger kunskaper om rättigheter och skyldigheter förenade med statstjänstemannarollen. Och att redan anställda genomgår vidareutbildning. Det innebär framför allt en kvalitetssäkring gentemot medborgarna av den statliga servicen och myndighetsutövandet. ”
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.