Efterlyser alternativ till digitala tjänster

DIGITALISERING2020-12-02

Det måste finnas alternativa kontaktvägar för personer som inte kan eller vill använda digitala tjänster, slår Inspektionen för socialförsäkringen, ISF, fast efter en granskning av Pensionsmyndigheten.

ISF konstaterar i sin rapport att Pensionsmyndigheten satsar mycket på digitala kontakter med allmänheten. Men myndigheter som digitaliserar behöver se till att det finns alternativa kontaktvägar för de som inte kan eller vill använda digitala tjänster, skriver ISF.

ISF har kartlagt allmänhetens kontakter med Pensionsmyndigheten, och särskilt de icke digitala kontaktvägar som används. ISF har sökt svar på frågor som om det går att hitta pensionsinformation, planera för sin pensionering och sköta sina pensionsärenden.

ISFs granskning visar att tillgängligheten på flera sätt är begränsad för de människor som inte är digitala. Framför allt har Pensionsmyndighetens kundservice enligt rapporten periodvis haft stora problem med långa telefonköer.

Pensionssparare som inte använder e‑legitimation har enligt ISF också svårt att få en överblick över sin framtida pension och planera för sin pensionering. Det beror på att prognostjänsten Min Pension kräver inloggning med e-legitimation. Det finns en risk att dessa personer gör mindre medvetna val inför sin pensionering.

ISF konstaterar också att frågan om digitaliseringens konsekvenser inte bara berör Pensionsmyndigheten, utan alla myndigheter som digitaliserar.

”Myndigheterna ska finnas till för alla medborgare och behandla alla på ett likvärdigt sätt. Det framgår av de lagar som reglerar offentlig verksamhet, och är grundläggande för att myndigheterna ska kunna fullgöra sina uppgifter. I ett bredare samhällsperspektiv kan möjligheten till personliga kontakter och kommunikation också stärka medborgarnas tillit till myndigheterna och bidra till delaktighet och inkludering”, skriver ISFs generaldirektör Eva-Lo Ighe och utredaren Per Gustafson i en gemensam debattartikel i Dagens Nyheter.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Inlagt av Bankid (ej verifierad) fre, 12/04/2020 - 09:30
En sak som ofta glöms bort är att bankid är personlig och inte knuten till företag.
Det skulle behövas ett bankid som var knutet till företaget, och som företaget har rätt att aktivera eller avaktivera i de fall någon representerar ett bolag.

Det är inte längre möjligt att kommentera artikeln.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA