Dyra brister i myndigheters IT-system
Brister i IT-stödet vållar extra kostnader för handläggningen av förmåner hos både Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten, enligt en rapport från ISF.
Inspektionen för socialförsäkringen, ISF, har genomfört en granskning av hur IT-stödet fungerar på Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten. Granskningen visar att det finns dolda IT-kostnader i handläggningen av förmåner hos båda myndigheterna.
När IT-systemen inte ger det stöd som handläggarna behöver uppstår dolda kostnader, konstaterar ISF. Dubbelarbete, manuell hantering och fel/driftavbrott vållar spilltid som ökar kostnaderna. Hos Försäkringskassan uppskattas de extra kostnaderna till 300 miljoner kronor per år och hos Pensionsmyndigheten till mellan 9 och 15 miljoner kronor årligen. Ändå anser ISF att de två myndigheterna uppvisar bättre resultat än andra organisationer av motsvarande storlek.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.