Dömer ut utbildningspolitiken
Förre universitetskanslern Anders Flodström kastar sig in i valdebatten och dömer ut Alliansens utbildningspolitik. I en debattartikel hävdar han att den gynnar redan privilegierade.
Anders Flodström och hans tidigare närmaste medarbetare Lena Adamson avgick i juni i protest mot regeringens beslut om kvalitetssäkringen i högskolan. Nu skriver de i en gemensam debattartikel i Dagens Nyheter att Alliansens samlade utbildningspolitik leder till att elever från studievana hem premieras:
”Det sammantagna resultatet blir att de ungdomar som ska utveckla Sverige i en global värld kommer att bestå av en konform grupp från en begränsad del av det svenska samhället. Om detta är medvetet eller en olyckshändelse i arbetet på grund av bristande analysförmåga låter vi vara osagt”, skriver de.
De anser att den politiska debatten borde handla mer om högskolans framtid än om grundskolan. Det är där de kunniga och kompetenta personer ska utbildas som kan driva framtida export av högteknologiska tjänster och produkter, skriver Anders Flodström och Lena Adamson:
”Alltså borde dessa, deras studenters och deras utbildningars kvalitet stå i centrum för den utbildningspolitiska debatten. Men det enda som hörs är en högskole- och forskningsminister som likt ett mantra upprepar att svensk högre utbildning ’står inför en tuff internationell utmaning’. Vi som är intresserade av sektorns utveckling väntar varje gång på en fortsättning. En analys av läget, ett initierat uttalande om vad som då kommer att behövas eller, åtminstone, ett lyssnande öra till vad de som vet mer har att säga. Hittills har vi väntat förgäves.”
Anders Flodström och Lena Adamson vill ha ett nytt transparent och likformat antagningssystem till högre utbildning, som inte strider mot europeiska överenskommelser. De vill ha ökade resurser till högre utbildning, för att framför allt inom humaniora och samhällsvetenskap möjliggör mer lärarledd tid. Och de vill ha ett kvalitetssystem som kännetecknas av tydliga lärandemål och relevant examination.
”Sverige behöver en uttalad och genomtänkt nationell strategi för den högre utbildningen. För att klara ’den tuffa internationella utmaningen’? Nej framför allt för att bidra till en hållbar utveckling, ekonomisk, miljömässig och social, individuell, nationell och global. Om detta hör vi inget i den politiska valdebatten”, skriver Lena Adamson och Anders Flodström.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.