Distanslärare mer stressade
Högskolelärare som arbetar med distansutbildning får mer fysiska och stressrelaterade besvär än andra lärare. Det visar en arbetsmiljöenkät från Högskolan Dalarna.
En risk som kan kopplas till distansundervisning är enligt enkäten att arbetsmängden blir för stor och för ojämnt fördelad över året. Andra problem är att flexibiliteten i utbildningsformen gör det svårt att skilja mellan arbete och fritid och att arbetet är ensamt. Dessutom är teknisk utrustning och möbler inte alltid anpassade, och jobbet är alltför stillasittande.
– Man blir en slags telefonsupport och är mycket mer låst till datorn än andra lärare, säger Thomas Kvist i STs sektionsstyrelse.
Själv har Thomas Kvist bara en distanskurs, och skulle inte kunna tänka sig att arbeta heltid med det.
– Man får inte samma arbetsplatsgemenskap, och kontakten med studenterna är väldigt mycket sämre, säger han.
Distansutbildning har ökat starkt på Högskolan Dalarna under senare år.
– Högskolan får in mycket pengar till en relativt billig insats tack vare att antalet studenter ökar så mycket – det har blivit en mjölkko. Och kraven växer på att vi ska ordna så många distanskurser som möjligt.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.