»De praktiska momenten ges för lite utrymme«

HÖGSKOLAN2007-02-20

De praktiska momenten behöver lyftas fram i journalistutbildningen i Stockholm, enligt en rapport från Högskoleverket. Prefekten anser att rapporten är dåligt underbyggd. Nyligen sade han upp fyra lärare med praktisk inriktning.

Av:  Eva Spira

»Utbildningen i praktisk journalistik är uppskattad av studenterna, men är inte tillräckligt prioriterad. Såväl studenter som branschrepresentanter upplever att de praktiska momenten ges för lite utrymme«, skriver Högskoleverkets bedömargrupp i sin utvärdering av JMK, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Stockholms universitet.

JMKs prefekt, Göran Leth, håller inte med.

–Jag tycker att rapporten inte är helt och hållet underbyggd. Det framgår också av resonemanget att det finns en stor osäkerhet i hur man ska bedöma utbildningen.

Då han inte håller med om bedömningarna i rapporten anser han inte heller att den ska föranleda någon större förändring av journalistutbildningen.

–Men vi behöver jobba vidare med integrationen mellan teori och praktik.

Att fyra lärare med praktisk inriktning sagts upp på grund av arbetsbrist kommer inte att leda till någon ytterligare obalans, menar Göran Leth.

–Vi har haft en alldeles för stor medarbetarstab på det området och är tvungna att göra besparingar.

I stället ska externa lärare tjänstgöra kortare perioder.

–Den här teoretiska ökenvandringen är precis det vi varnat för, säger Jan Örneus, en av de uppsagda lärarna.

Journalistutbildningen utvärderad

Det är journalistutbildningarna i Göteborg, Kalmar, Lund, Stockholm, Umeå samt vid Mittuniversitetet och Södertörns högskola som har utvärderats av Högskoleverket.

Göteborgs universitet och Mittuniversitetet får beröm för att de lyckats bäst med att förena de teoretiska och praktiska inslagen. Södertörns högskola sägs ha lyckats bra med att rekrytera studenter med olika etnisk bakgrund. Journalistutbildningen vid Umeå universitet får kritik. Högskoleverket anser att det är så stora brister i lärarkompetensen att man ifrågasätter högskolans rätt att examinera journalister.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA