De kämpar för att få stanna kvar i ST
De tjugo ST-medlemmarna på Kalmar flygplats vill vara kvar i förbundet trots att flygplatsen blivit kommunal. SKTF, som är central avtalspart, är med på lösningen. Men arbetsgivarorganisationen tvekar.
Det kommunala bolaget Kalmar Airport AB tog över Kalmar flygplats från Luftfartsverket 1 januari i år. De flesta anställda är medlemmar i ST och vill så förbli.
ST kan flygdrift
– Vi har haft ganska ingående diskussioner bland medlemmarna, och har bedömt att ST har en helt annan kännedom än andra fack om flygplatsdrift och de frågor som finns på flygplatser, säger arbetsplatsombudet Dan Lindgren.
Flygplatsens nya arbetsgivarorganisation Pacta har ett huvudavtal med fackförbundet SKTF. I diskussioner mellan fackförbunden har SKTF ställt sig positivt till att medlemmarna kan vara kvar i ST. ST skulle då förhandla lokalt och i löneförhandlingar skulle man utgå från det centrala SKTF-avtalet.
–Allt är klart mellan ST och SKTF, men Pacta ifrågasätter avtalet och undrar vem som är deras motpart i en central konflikt, berättar Thomas Blomqvist som sitter i avdelningsstyrelsen för ST inom Luftfartsverket.
– Men det borde ju inte vara ett problem för dem, utan i så fall för facket.
Flera liknande fall
ST-ombudsmannen Maria Olwaeus är inkopplad på frågan. Hon ska nu närmast begära att Pacta preciserar sina invändningar.
I takt med att Luftfartsverket gör sig av med vissa mindre flygplatser har frågan om facklig tillhörighet kommit upp på flera håll. På flygplatsen i Halmstad finns åtta ST-medlemmar trots att flygplatsen kommunaliserades för 1,5 år sedan. Där har arbetsgivaren varit villig att ha ST som lokal motpart, medan HTF, som har huvudavtalet gentemot arbetsgivarorganisationen, inte gått med på det.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.