»De anställda är helt rättslösa«

REGERINGSKANSLIET2008-04-01

Otrevligt uppförande. Arbetsvägran. Sen ankomst. Det är uppgifter om anställda som cheferna vid Regeringskansliets expedition registrerat på en därtill avsedd blankett. Uppgifterna har sparats i mappar sedan 2003.

I början av mars kom en av vaktmästarna till STs sektionsordförande Per Hellman och visade den blankett på vilken cheferna ska ange om de anser att någon skött sig illa. Fram till dess hade varken de berörda vaktmästarna eller facket känt till blanketterna som kom i bruk redan 2003.

Följt med från chef till chef

– Mycket olämpligt. Särskilt oroväckande är att uppgifter kan ha sparats i över fyra år och följt med från chef till chef. De berörda har varken kunnat försvara sig eller visa att de ändrat sig, säger Per Hellman.

När ST tog kontakt med arbetsgivaren var beskedet att det rörde sig om minnesanteckningar och att blanketterna inte längre användes.

Men Per Hellman tycker det är fel att tala om minnesanteckningar. Blanketterna ligger i en mapp med personens namn tillsammans med anteckningar från medarbetarsamtalen.

STs avdelningsordförande inom Regeringskansliet, Anita Engvoll, är förfärad över upptäckten av blanketterna.

– De anställda är helt rättslösa. Uppgifterna blir ju aldrig preskriberade.

Chefen för närservice, Jan-Erik Lindberg, säger att det är viktigt att cheferna vid en stor avdelning dokumenterar viktiga incidenter som exempelvis mobbning eller om någon luktar alkohol på arbetsplatsen.

– Men den här formen med blanketter tycker jag är klart olämplig, säger han.

Sedan ST tagit upp frågan har arbetsgivaren lovat att göra sig av med blanketterna. Men först ska alla få möjlighet att läsa vad som står skrivet om dem.

Hittills har ingen som läst sin blankett fått tillstånd att göra en kopia, förklarar Per Hellman.

Orsaken är, enligt Jan-Erik Lindberg, att noteringarna är ett personligt minnesstöd för cheferna och därför inte bör spridas.

Infekterad stämning

Anita Engvoll är nöjd med att blanketterna ska bort. Men alla problem är inte lösta med det, menar hon.

– Det är inte högt i tak inom närservice. De anställda vågar inte ens lämna synpunkter och förslag i samband med omorganisationen. Vi kommer att fortsätta ha möten med cheferna och försöka få till stånd en attitydförändring. Det har varit infekterat länge, säger Anita Engvoll.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

ÄMNEN:

Arbetsmiljö
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA