Därför deltar inte ST i konflikten
– Merparten av våra yrkanden på spårtrafikområdet är tillgodosedda. Det gäller även arbetstidsfrågan, förklarar STs förhandlingsledare Bo Rundlöf.
ST-Spårtrafik anser sig ha fått igenom sina viktigaste krav vad gäller löner, arbetstider och pensioner i arbetsgivarorganisationen Almegas slutbud.
Därför deltar ST inte i den strid om arbetstiderna som Seko har tagit med arbetsgivaren.
– Men vi skriver inte under vårt avtal innan Seko förhandlat färdigt, förklarar Bo Rundlöf.
Lönenivån i Almegas bud är lägst 2,8 procent första året och lägst 3 procent andra året. Dessutom finns en individgaranti på 250 kronor per person och år.
I arbetstidsfrågan har ST fått igenom samtliga yrkanden, enligt Bo Rundlöf:
– Det gäller regelverken om veckovila, fridagar och arbetstidens förläggning. Dessutom har vi fått regler om nattarbete, något som inte har funnits tidigare.
En viktig fråga för ST har varit att lokförarna återigen ska få 60 år som pensionsålder. Vid bolagiseringen av SJ höjdes pensionsåldern till 65 år för nyanställda och de som gick till privata bolag.
– I avtalstexten sägs att vi, ST och Almega, ska göra en gemensam kartläggning av den tidigare och nuvarande pensionsåldern, säger Bo Rundlöf, som hoppas att frågan ska lösas under avtalsperioden.
ST organiserar cirka 1 000 medlemmar på SJ AB persontrafik, SJ Green Cargo godstrafik, Roslagsbanan, Tågkompaniet, Connex med flera.
Fakta
Bland Sekos grupper finns ett stort missnöje med arbetstiderna för bland annat tunnelbaneförarna i Stockholm. Seko lade ett konfliktvarsel inför pingsthelgen, men vid tidningens pressläggning pågår medling.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.